fredag 12 november 2010

Ottos V75-tips,Tankar om V75 Gävle 2010-11-13

Förra veckan var min spik Tarpoon Bris helt under isen och det var väldigt synd då jag hade några andra riktigt bra idéer, Prince Tagg (2%) och den troliga vinnaren Victory Hill (5%). Det finns många sätt att vara nära på när det rör sig om sju lopp och det gör V75 otroligt spännande. Det blir ju ofta väldigt fina pengar i utdelning. Nya tag i morgon då Gävle har V75-finaler.



V75-1 3 Nahar (63%) är motiverad favorit. Han har gjort fina insatser på slutet och blivit mer stabil. Han har fått ett fint startspår men kan inte utnyttja det helt. Per Lennartsson hoppas slippa hamna för långt bak från början för att sedan köra fram så fort tempot mojnar. Skulle han komma fram enkelt till ledning eller dödens tror jag att det ska vara en toppchans. Jag spikar dels för att jag tror att Per fixar till det här och dels för att bakom är det totalt vidöppet och loppet kostar mycket garderingar. Jag har ingen riktigt bra andrahäst.


V75-2 Favorit är 11 Carmen Tooma (67%). Hon har varit fin i tre raka segrar och visst kan hon vinna även detta lopp. Denna gång körs den Olle Gooptränade hästen av Johnny Takter och de har fått ett fint springspår på tillägg. Prickar Johnny starten kan de få en riktigt fin position och då kan ekipaget bli svårt att stå emot, tidig. Min förstahäst är 14 Twins Vilda (16%). Hon har gjort toppinsatser i Per Lennartssons regi. Hon trivs väldigt bra på den här distansen då hon är stark och rejäl. Hon har ett bakspår på tillägg och det kan bli för många hästar i vägen men skulle det lösa sig så tror jag att hon är lika bra som favoriten och bara streckad på 16%. För mig kan det vara en chansspik. 10 Global Kitten (37%) har visat rejäla takter och vunnit fem lopp i år på åtta starter vilket är starka papper. Ulf Ohlsson är en av Sveriges bästa lånekuskar och det kan bli spännande att se hur han kommer överens med denna snabba märr. För er som garderar loppet rejält vill jag varna för Olle Goops andrahäst i loppet, 9 Greenhill's Daisy (6%). Hon har gått jättefint i skymundan i de senaste starterna och som jätteskräll är hon rolig på kupongen.


V75-3 Veckans största favorit är 7 Maharajah (84%). Han imponerade senast och han vann väldigt lätt från dödens på ett snyggt sätt och visst känns det kanske naturligt att spika igen. Den här gången är det dock 500 meter kortare distans vilket gör att det kan bli lite svårare att sätta tryck på motståndarna. Jag kanske är en "idiot" som återigen garderar Stefan Hultmans världsstjärna. Min känsla är dock att Flemming Jensen och 5 Local Conch (14%) kör framåt igen och svarar favoriten och Flemming är inne på att hans häst gentemot Maharajah är väldigt gynnad av att det är 500 meter kortare distans. För loppets skull skulle det också vara roligt. 12 Iceland (12%) var grymt läcker att skåda senast och Stefan Melander var helt lyrisk angående hur Iceland kändes. Skulle de ha lite flyt och komma fram i bra slagläge lär Iceland avsluta med en riktig spurt. Per Lennartsson känner sig inte helt slagen med otroligt kortspeedige 4 Rakas (9%) om favoriten får en tuff löpning.


V75-4 Jag tror att 1 Covington Ås (79%) vinner. Han gjorde direkt ett kanonlopp för nye tränaren Åke Svanstedt och gör han om den insatsen ska det vara toppchans. Hästarna utanför känns inte så startsnabba så Åke har bra chans att komma till spets från innerspår och då lär han bli svårslagen. Han är dock lite stor favorit men samtidigt är det bra att ha en spik som vinner. Kolla banan på lördag så att det går att köra barfota.


V75-5 Ett nordsvenskt lopp över tre olika distanser. Jag måste erkänna att jag har svårt att analysera de här loppen. De här hästarna står alltid på olika tillägg och möter alltid olika motståndare. Denna gång är 7 Hovimäki (50%) delad favorit. Jag såg honom senast på Boden på nätet och han vann väldigt enkelt och visst kan han säkert vinna. Spår fem i svenskt voltstartssystem kan vara ett frågetecken. 13 Björlifaks (50%) tränas och körs av kallblodskungen Jan-Olov Persson. De vann senast på Hagmyren på en topptid och visst räknas de med chans här. 14 Bongsbofax (11%) tränas också av Jan-Olov Persson och körs av Ulf Ohlsson. Detta brukar vara ett starkt koncept och jag tror att Bongsbofax är lika bra som favoriterna. 4 Järvsö Rune (37%) är ytterligare en Jan-Olov Perssonhäst som är betrodd. I morgon körs hästen av Åke Svanstedt! Känslan är att Åke styr direkt mot ledningen och då lär han inte bli lätt att hinna ikapp.


V75-6 Klass I final där det är väldigt jämnt streckat. Jag tror allra mest på en häst som har ett jobbigt utgångsläge, 11 El Sueco (16%). Det här är ju en kanonhäst som senast kördes av Ulf Ohlsson för första gången och de kom väldigt väl överens. Jag tror att El Sueco är bäst bakifrån och skulle de få ett fint rygglopp här tror jag bara det smäller till över upploppet. Klart bästa idén den här veckan, även det finns fler hästar som kan vinna loppet. 2 King Of Kings (35%) har fått det perfekta läget och Erik kan den här hästen och de vann enkelt sitt försök på Hagmyren. Superskrällen är 9 Shepard (8%). Det är sällan Åke Svanstedt är så lite streckad och det verkar som V75-spelarna inte lade märke till hur mycket Shepard hade sparat senast från tredje invändigt.


V75-7 1 Pinepower Rose (63%) är bra men ändå har jag känslan för att han åker dit den här gången. Kanske är det för att jag vill ha stora pengar på V75 och skräll i sista avdelningen men något säger mig att han inte har den riktigt rätta toppformen även om han vann enkelt senast på Gävle i ett enklare gäng. 2 Conrads Garland (36%) är andrahandsfavorit men jag kommer alltid att gardera honom på medeldistans då jag tycker att Conrads Garland är en utpräglad sprinter. 5 Tintomara Hornline (21%) besegrade favoriten senast på Hagmyren och imponerade stort. Senast blev det dock galopp under avancemang men hon såg fin ut, tidig här. Jag vill varna för två skrällar: 8 Monster Drive (6%) var Erik Adielsson väldigt nöjd med senast i finalerna av Breeders Crown. Han såg kanonfin ut över upploppet som fastlåst och han hade varit långt fram med lucka i tid. Svårt spår här men skulle det på något sätt lösa sig är skrällen ett faktum. 9 Youpie (9%) väljer Åke Svanstedt bort men han har varit bra på slutet och senast var han på linjen med Hardy Ribb som knappt slagen. Spår nio behöver inte vara fel och han är en intressant gardering.


Nu när hösten är här och nästan vintern så är det väldigt viktigt att följa den information som finns angående banunderlag och skoinfo. Hästar som är vana att springa barfota presterar ofta betydligt sämre med skor på. Detta visar sig gång på gång när banorna blir sämre och frusna. Detta är viktigt att lägga in i sin analys och det kan vara en fördel om man kan vänta och lämna in tills man har sett hur banorna fungerar under tävlingsdagen. Detta är svårt för oss spelare då det t.o.m. kan ändras efter det att vi har lämnat in kupongen. Kuskarna och tränarna har ju rätt att sätta på skor efter att kupongerna är inlämnade och det är ju spelets regler. Hur som helst är jag riktigt revanschsugen inför morgondagens omgång. Jag har väl ingen tvåprocentare med den här gången men väl några skapliga skrällar som jag tror en hel del på. Hoppas ni gör de rätta valen och blir vinnare i morgon.


KÄLLA: http://www.axevalla.se/category.php?categoryID=147

Här hittar du mer travinformation http://travkoll.blogspot.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar